معرفة الله بالله - حدیث منصور بن حازم

از شجره طوبی
نسخهٔ تاریخ ‏۵ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۳:۱۲ توسط علی اکبر (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «== مبحث اول == * ۱ حدیث دوم از کتاب حجت اصول کافی ** ۱.۱ ادامه حدیث منصور بن حازم ** ۱.۲ جامعیت حدیث دوم نسبت به همه اعتقادات کلی شیعه ** ۱.۳ عرضه اعتقادات به ائمه و جایگاه منصور بن حازم ** ۱.۴ رواج داشتن اعتقادات دقیق در عصر ائمه ** ۱.۵ مطالب پنجگانه ح...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
پرش به ناوبری پرش به جستجو

مبحث اول

  • ۱ حدیث دوم از کتاب حجت اصول کافی
    • ۱.۱ ادامه حدیث منصور بن حازم
    • ۱.۲ جامعیت حدیث دوم نسبت به همه اعتقادات کلی شیعه
    • ۱.۳ عرضه اعتقادات به ائمه و جایگاه منصور بن حازم
    • ۱.۴ رواج داشتن اعتقادات دقیق در عصر ائمه
    • ۱.۵ مطالب پنجگانه حدیث منصور بن حازم
      • ۱.۵.۱ ۱- توحید و شناخت خدا به خدا
      • ۱.۵.۲ ۲- رابطه خداوند با انسان
      • ۱.۵.۳ ۳- نبوت
      • ۱.۵.۴ ۴- اثبات قرآن کریم
    • ۱.۶ دریافت فایل

مبحث دوم

  • ۱ مقدمه: تقسیم معارف اهل‌بیت به اصلی و فرعی
  • ۲ دو گونه شناخت توحید: انّی و لمّی
    • ۲.۱ برهان انّی، پی بردن از معلول به علت
    • ۲.۲ برهان لمّی، پی بردن از علت به معلول
    • ۲.۳ حدیث منصور بن حازم و عظمت شناخت خدا به خدا و خلق به خدا
  • ۳ راه سوم خداشناسی، شناخت حبّ
    • ۳.۱ داستان حضرت ابراهیم و برهان حب
    • ۳.۲ حب، اولین حقیقت انسان در وجود و آخرین در ظهور
    • ۳.۳ اهل‌بیت‌ ، معنای باطنی شمس و قمر و نجوم در قرآن کریم
    • ۳.۴ ظهور نور اهل‌بیت‌ برای ملائکه در نزول و صعودشان
    • ۳.۵ ظهور اهل‌بیت‌ به ربوبیت و عبودیت‌
    • ۳.۶ حبّ در حدیث«کُنتُ کَنزاً مَخفیاً»
      • ۳.۶.۱ میزان حق و باطل، متون احادیث است نه سند آنها
      • ۳.۶.۲ حدیث «کُنتُ کَنزاً مَخفیاً» و بیان حب به عنوان حقیقت عالم
      • ۳.۶.۳ حضرت ابراهیم و خدابینی صرف در اهل‌بیت‌
    • ۳.۷ خلاصه آیات توحیدی حضرت ابراهیم‌ و اشاره به دو مقام
      • ۳.۷.۱ «معرفت حب»، اصل و میزان معرفت صحیح
      • ۳.۷.۲ اصالت توحید خدا و فرعیت اهل‌بیت‌
  • ۴ نکاتی مقدماتی در معنای شناخت خدا به خدا و حدیث «اعرفوا الله بالله»
    • ۴.۱ دلالت مطابقی و التزامی «إنَّ الله اجلّ وَ اکرَمُ مِن أن یُعرَفَ بِخَلقِه بَل الخَلقُ یُعرَفونَ بِالله»
      • ۴.۱.۱ معنای «باء» در «بِخَلقِه» و «بِاللهِ» و بی‌معنا بودن آنکه خلق سبب شناخت شود
      • ۴.۱.۲ شرک بودن کمال‌بینی در خلق
    • ۴.۲ تطبیق «شناخت خدا به خدا» بر حدیث «من عرف نفسه فقد عرف ربه»
      • ۴.۲.۱ تعریف و شناساندن توحید فقط از جانب خداست
    • ۴.۳ اشاره‌ای به معنای دقیق الهی «معرفت خدا به خدا» در سخن امام حسین‌
      • ۴.۳.۱ دو مطلب مهم در سخنان امام حسین‌
        • ۴.۳.۱.۱ مطلب اول: هیچ خلقی ظهور و آشکاری بدون ظهور خدا ندارد
        • ۴.۳.۱.۲ مطلب دوم، بیان دلیل مطلب اول
    • ۴.۴ خلاصه معنای الهی باء در حدیث شریف و تطبیق آن بر روایت امیر مؤمنان‌
      • ۴.۴.۱ معنای اول شناخت خدا به خدا، شناخت به تنزیه
      • ۴.۴.۲ معنای دوم شناخت خدا به خدا، شناخت به حمد